Tilbakeblikk #4 (1974)

En gang i tiden var bilder av industri, med fabrikkpiper og røyk, et symbol på utvikling og fremgang.

Mangt et bilde i denne sjangeren ble i sin premiert i fotokonkurranser, og jo mer røyk, stål og betong, jo bedre. I 1974 fotograferte jeg fremdeles bilder av denne typen, påvirket som jeg var av fotoklubb-estetikken. Et gulfilter på kameraet mørkner den blå himmelen, og i mørkerommet tilførte jeg bildet økt kontrast. Dermed ble det tidsriktig samfunnsrealistisk, ikke uten et snev av samfunnskritikk. På denne tiden var den betingelsesløse hyllesten til industriell fremgang i ferd med å bli avløst av et mer kritisk blikk på blant annet luftforurensing og andre miljøfaktorer.

Bildet er altså typisk for sin tid, men allerede litt gammeldags sammenlignet med en ny og mer personlig dokumentarfotografisk stil som først og fremst utviklet seg og sto sterkt i Sverige, hvis vi forholder oss til Skandinavia. Her hjemme ble bildebyrået Samfoto (stiftet 1976) en spydspiss hva det mer radikale reportasjefotografiet angår. Etter hvert havnet også dette bildet, som viser smelteverket til Hafslund utenfor Sarpsborg, i Samfotos arkiv.

Akkurat dette eksemplaret, i format 30x40 cm, ble laget for deltagelse i fotokonkurranser. Den sorte kanten laget jeg i mørkerommet ved å dekke til fotopapiret med en tynn stålplate, og bare etterbelyse kantene med hvitt lys. Deretter ble bildet montert på kartong. Det er fotografert med et Nikon F speilreflekkamera og 105 mm teleobjektiv.

_DSC4691inni.jpg

Bildet under er et eksempel på hvordan industriell utvikling ble skildret i fremskrittets tegn. Skorsteinsrøyk var symbol på fremtiden, eller “Bedre tider” som Rolf Mortensen har kalt dette bildet fra mellomkrigsårene. Mortensen var mangeårig medlem i Oslo Kamera Klubb, og preget norsk amatørfotografi i flere tiår. Vi finner her noen av de samme romantiske virkemidlene som dominerte den bildestilen vi kaller piktorialismen, som dominerte det internasjonale amatør- og salongfotografiet fra før århundreskiftet og til godt ut på 1900-tallet. Piktorialismen søkte på mange måter å etterligne maleriet, og motivene var gjerne landskap, pittoreske bygninger og vakre skyfomasjoner. Den industrielle revolusjon bød på nye motiver, men man søkte altså å forherlige det som i dag ville blitt sett på som miljøødeleggelser. Mortensens bilde har lav, myk kontrast og et effektfullt tonespill av skyer og røyk. En mann i en båt ute på vannet blir et koselig element som bidrar til å gi bildet velkomponert ro.

Også i fotoklubbene gikk mange etter hvert trøtt av denne forskjønnende – og i manges øyne tannløse – bildestilen. Da retningen “Neue Sachlichkeit” (ny saklighet) oppsto i Tyskland var det flere som heller lot seg fascinere av denne. Det tenker jeg å komme tilbake til senere.

Mortensen Bedre tider blog inne.jpg
Previous
Previous

Bella 66

Next
Next

Tilbakeblikk #3 (1971)