Bella 66 – Et liv med fotografi
«Far, kan jeg få ta et bilde»?
Jeg husker ikke akkurat hvilket år det var. Jeg var ikke gamle karen, kanskje ni eller ti år, og vi var på familieutflukt til Maihaugen på Lillehammer. Far hadde kjøpt et rimelig fotoapparat noen år i forveien, og på Maihaugen tok han bilde av oss ungene. Bilora Bella 66 var et forholdsvis enkelt og rimelig tysk kamera for rullfilm, som ga kvadratiske bilder fra negativer som målte 6 x 6 cm. Kameraet hadde enkle symbolinnstillinger for avstand og eksponering, der du kunne velge mellom sol eller overskyet.
«Ja, du kan få ta ett bilde». Det samme fikk broren min.
Det var 12 bilder på filmen, og man sløste ikke med filmen på begynnelsen av 1960-tallet. Filmen ble manuelt sveivet fram til neste bilde og du kunne se hvor langt du hadde kommet på filmen ved hjelp av et bildenummer som var synlig gjennom et lite, rødt vindu bak på kameraet.
Hva skulle jeg ta bilde av? Det var ikke lett å bestemme seg, men til slutt endte jeg opp med et utsyn over ett av de små vannene på Maihaugen, og noen seterbygninger på den andre siden. Jeg holdt kameraet mot øyet og trykket konsentrert på utløseren.
En god stund senere, da alle de 12 bildene var fotografert og far hadde fått filmen fremkalt og kopiert hos fotograf Normann på Hamar, fikk jeg se resultatet. Det at bildet var i sorthvitt gjorde det litt abstrakt, og det var mye mer luft og rom i bildet enn slik jeg hadde sett motivet gjennom den litt primitive søkeren. Selv om det på mange måter var et trivielt og ordinært motiv, ble jeg fascinert av at bildet ga et annerledes inntrykk enn virkeligheten, slik jeg husket den.
Jeg var altså bare guttungen og det tok et par år før jeg begynte å fotografere litt mer med fars Bella 66, og noe av lommepengene mine gikk til film og fremkalling. Jeg ble fort såpass hekta på fotografering at jeg sparte til mitt eget kamera, og som tolvåring, like før jul i 1965, kjøpte jeg et Kodak Instamatic, modell 224. Den første filmen jeg fotograferte med dette kameraet, var en Kodacolor fargefilm. Bildene gjenga ikke fargene helt riktig, og igjen fikk jeg denne opplevelsen av at fotografiet ga et særegent uttrykk. Et uttrykk som var annerledes enn virkeligheten, og mer en fortolkning av denne enn en sann reproduksjon. Så for meg har fotografiet, enten det var i sorthvitt eller farger, helt fra dag én representert en gjengivelse med en egen, unik atmosfære, og altså noe mer – eller kanskje rettere sagt; noe annet – enn en ren avbildning av motivet.
– – –
Bella 66 er en beretning om min karriere som fotograf, skribent og min kunstneriske virksomhet gjennom 50 år. Boka er på 120 sider og koster kr 345,00. Boka kan bestilles her.